Pages

Wednesday 20 November 2013

Wadai-wadai Khas dari Banua Banjar

Wadai Khas Banjar

Sekapur Sirih.

Kakawalan barataan, Alhamdulillah ulun masih di bari ijin sihat badan lawan ada waktu.
Nah, mumpung ulun lagi kadada gawian napa-napa, ulun handak mamadahi akan kuliner khas banjar, nang labih khusus lagi wadai-wadai (kue) khas Banjar. Kikira tatahu hajalah bubuhan sampiyan napang haja wadai-wadai khas banjar ngituh. Jadi manurut papadahan mama lawan acil-acil ulun.
Wadai Banjar ngituh ada 41 Macam, hen tiya banyak banar lako. Jadi, wadai-wadai ini biasa nya di sedia akan pas lagi ada saruan, lalu timbul ide ulun handak maulah judul posting Wadai Banjar.
Langsung haja amun kaya itu lah, kita ke KUA... hahahahaha bagaya an haja sanak ae. “Talalu” ujar sanak Salman ( sidin nginih kawan ulun matan di SMP, SMK, sampai wayah ngini ae ) Amun Handak bakawan lawan sidin di PISBUK klik haja nama sidin ngituh. Mumpung lagi bujangan hahahahahahahaha.

Wadai-wadai Banjar

Wadai Banjar ada 41 Macam, ini sudah menjadi peninggalan tradisi lama dari orang-orang jaman dahulu, sehingga memiliki nilai tradisional sebagai bagian dari warisan budaya orang Banjar.

Wadai-wadai  Banjar ini disajikan kepada para undangan (Banjar: Saruan) pada acara perkawinan yang biasanya diselenggarakan oleh keturunan bangsawan dan hartawan orang Banjar.

Selain pada acara perkawinan, juga diadakan pada acara kelahiran bayi pertama atau acara (basunatan) khitanan anak laki-laki dari keluarga keturunan hartawan, bahkan kadang ada pada acara batamat Al-Qur’an.(Biasanya kalau sang santri sudah membaca setengah dari isi Al-Qur’an yaitu juz 15 atau yang sudah sampai khatam/sampai selesai 30 juz)

Terdapat beberapa perbedaan jenis wadai pada Wadai-wadai Banjar ini, apabila dibandingkan dengan isi ancak urang bahari, yaitu sebagai berikut 41 Macam wadai khas Banjar (disusun secara alphabet) :


1.  Apam Habang
2.  Apam Putih
3.  Bubur Habang
4.  Bubur Putih
5.  Bubur Baayak
6.  Babungku
7.  Babalungan Halam
8.  Bingka
9.  Cingkaruk Habang
10. Cingkaruk Putih
11. Cincin
12. Cucur Habang
13. Cucur Putih
14. Cucur Kuning
15. Dodol Habang
16. Dodol Putih
17. Gagatas Habang
18. Gagatas Putih
19. Hintalu Karuang
20. Kakicak Habang
21. Kakicak Putih
22. Kakicak Gumbili
23. Kakulih Habang
24. Kakulih Putih
25. Kalalapun
26. Lakatan Putih Bahinti
27. Lakatan Kuning Bahintalu
28. Lamang
29. Lupis
30. Pupudak Baras
31. Pupudak Sagu
32. Papari
33. Putu Mayang
34. Roti Baras Habang
35. Roti Baras Putih
36. Roti Sagu
37. Surabi
38. Tapai Baras
39. Tapai Gumbili
40. Ular-ular
41. Wajik 

Diantara jumlah 41 macam wadai khas Banjar tersebut diatas, taerdapat satu macam makanan, yaitu “lamang” yang tidak termasuk wadai, namun makanan lamang dikelompokkan ke dalam kelompok wadai Banjar.

Acara selamatan dalam perhelatan perkawinan, kelahiran atau khitanan, biasanya ditambahkan lagi dengan sajian yang hanya dipajang oleh ahli bait atau tuan rumah, seperti :

1. Seperangkat panginangan yang lengkap berisi sirih, kapur, gambir, pinang dan tembakau
2. Rook daun nipah dan tembakaunya
3. Segelas kopi pahit, dan segelas susu
4. Pisang mahuli masak

Umumnya hanya  dari keluarga keturunan bangsawan dan hartawan saja yang melakukan hal ini.
Bagi keluarga Banjar yang bukan hartawan atau keluarga biasa maka dalam acara selamatan tersebut, jumlah wadai itu disederhanakan menjadi 7 macam saja, yang biasanya terdiri dari :

1. Nasi lakatan putih bahinti
2. Bubur habang
3. Bubur putih
4. Cincin
5. Cucur
6. Wajik
7. Pisang mahuli masak

Begitulah acara turun temurun dari satu generasi ke generasi berikutnya masyarakat Banjar di Kalimantan Selatan, melaksanakan acara selamatan dengan suguhan wadai Banjar 41 Macam ini.

Dari sisi budaya, maka Wadai-wadai Banjar ini sudah seharusnyalah kita lestarikan agar jangan sampai punah.

Generasi muda masyarakat Banjar seyogiannya dapat menghayati dan mempelajari produk orang-orang kita dahulu yang telah mewariskan dengan suatu nilai yang tidak ada taranya.

Siapa tahu di antara pembaca bisa menjadikan wadai-wadai banjar itu menjadi Go Internasional suatu saat.
Insyaallah.



1 comment:

  1. Mantap infonya sanak ae, kunjungi jua blog ulun.
    kukula pian jua urang banjar.

    ReplyDelete